الأحد، 13 مايو 2012

كل شئ عن تركيا(اقامة-عمل-سكن) تجرية شخصية

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة...احب ابدأ كلامى بذكر افضل الخلق والمرسلين سيدنا محمد رسول الله عليه افضل الصلاة والسلام.
 
اولا
 : احب اشكر ادارة المنتدى الكرام على هذا المنتدى الاكثر من رائع وادعو الله ان يكون هذا الموقع بمثابة علم ينتفع به وصدقة جارية فى ميزان حسناتهم.
واحب اشكرايضا اعضاء المنتدى اللى ساعدونى كتير وردوا على اسألتى واستفسارتى بالتفصيل جزاءهم الله كل خير.
تجربتى فى تركيا من الالف الى الياء
 :فى البداية اعرفكم بنفسى اخوكم مصطفى من اسرة متوسطة طموح جدا و شاب زى اى شاب فيكم حلمى انى احسن مستواية ومستوى عائلتى واعمل فنى صيانة كمبيوتروكنت بشتغل فى شركة مصر امريكا بمصر وشركتنا كانت عبارة عن شركة استيراد اجهزة من الخارج وصيانتهم وبيعهم والحمد لله كان مرتبى كويس وكنت مبسوط فى الشغل عشان كنت بحبة . لحد ما قامت ثورة 25 يناير وشركتنا حالها وقف بسبب انى الاستيراد وقف فمشيت من الشركة شهر 2 تقريبا ودورت على شغل فى نفس المجال مالقتش. لقيت انى الحل هو السفر والعمل فى الخارج وكنت بدور على السفر ده بجنون لدرجة انى بقيت بدفع فلوس لناس معرفهاش على اساس انها هتجبلى عقد عمل برة مصر وكمان دفعت فلوس فى شركات توظيف العمالة فى الخارج وبعد ما تدفع الفلوس اللى يقولك تعالى استلم العقد كمان شهر تروح بعد شهر يقولك لا معلش تعالى كمان 3 اسابيع عشان حصل تعديل فى عقود العمل برة وهكذا ويقعدوا يشدوا فلوس منك واللى يقولك الدور لسه مجاش عليك هتستنى شوية وياريت حاجة بتم وفى الاخر تطلع كلها شركات نصب وخسرت حوالى 1000 جنية على الكلام الفاضى ده. فقررت انى مدفعش لفلوس لاى حد تانى وقولت انا هشتغل لنفسى وفعلا اخد خطوة ايجابية وصليت صلاة استخارة واتوكلت على الله وقدمت على تأشيرة تركيا وخصوصا انى عرفت من الموقع بتاعكم انها سهلة اليومين دول والحمد لله اخدتها شهر 7 اللى فات وحجزت على طيران شارتر تبع شركة سياحية اسمها كرافت للسياحة والتذكرة كانت سعرها حوالى 1750 والعودة كانت بعد 10 ايام ومحجزتش اى فندق بصراحة ومعرفش اى حد هناك وقولت سبها لله ان شاء الله ربنا هيسهلها وكنت ناوى بصراحة ادور على شغل ولوربنا كرمنى ولقيت شغل هحاول اظبط ورق الاقامة بتاعى عشان انا بحب امشى قانونى ولو مالقتش شغل يبقى هرجع وربنا يعوض عليه وجية ميعاد السفر بتاعى وحضرت حاجتى وسلمت على اهلى وروحت للموقف عشان اخد السوبر جيت من اسكندرية للقاهرة ووصلت للمطار القديم وركبت الطيارة وبصراحة اصطدمت فى الطيارة بصراحة زى كأنها مشروع وانها متصممة عشان تأخد اكبر عدد من الركاب ومش مهم راحة الركاب ده السوبر جيت اللى انى واخدة من اسكندرية للقاهرة انطف على الاقل فيه تكييف قولت يالا مش اشكال على قد فلوسى وكلها ساعتين وهيعدوا والحمد لله الطيارة وصلت بالسلامة الساعة 11 فى مطار صبيحة وركبت الباص لاكسراى ب9 ليرةوكنت مرهق جدا فقولت هنزل فى اى فندق حتى لو غالى لحد ما استريح شوية واشوف انا هعمل ايه المهم حجزت 4ايام فى الفندق وقولت انا هتفسح اول يومين وبعد كدة هدور على شغل ورحت اماكن كتيرة وجميلة بصراحة زى االسلطان احمد _السلطان ايوب_ بايزيت _جراند بزار_فاتح_تقسيم وكلهم حلوين اوى المهم عدى اول يومين قولت تالت يوم هدور على شغل وكنت اتعلمت ازاى اسأل عن الشغل بالتركى وقابلنى مواقف غريبة بصراحة زى مثلا سألت واحد كردى بيكلم عربى عن شغل قالى انت مصرى يبقى مش هتلاقى شغل لانى المصريين حالهم واقف هنا قولتلة ليه يعنى قالى لانهم مصريين قولتلة مالهم المصريين احسن ناس وانا بفتخر انى مصرى وكفاية انى احنا عملنا ثورة العالم كله شهد بيها ووقف وسقفلنا وحتى رئيسكم انبهر بينا واحنا اللى علمنا الناس ايه معنى الحضارات وايه معنى الشغل وسبتة ومشيت "
وكمان قابلت واحد مصرى باين من لهجتة انه من بورسعيد شغال فى محل بيع دلايت سالته عن شغل قالى معرفش طيب مش اشكال متعرفش اى سكن كويس او فندق يكون سعرة كويس عشان انا نازل فى فندق غالى قالى معرفش وقابلنى مقابلة زى الزفت وكان ناقص يطردنى وبعد كدة روحت الفندق قولت بكرة رابع يوم وكان يوم الاحد وان شاء الله هلاقى شغل وقولت يارب بكرة الاقى شغل ونمت وصحيت تانى يوم وقولت المرة ديه هدور فى تقسيم عشان قريت يفت مكتوبة بالعربى قولت ممكن محتاجين حد بيكلم عربى وانجليزى ودورت مالقتش بردة قولت وبعدين بقى ايه العمل
ارجع وخلاص وكنت مضايق جدا وخصوصا انى كنت جاى وانا كلى امال واحلام و مواعد اهلى انى هبعتلهم فلوس طيب يا ترى الناس هيبوصولى ازاى على انى فاشل طبعا ومعرفتش اعمل حاجة من السفر. قولت مش هيأس وقولت يارب ساعدنى انا هنا ماليش غيرك وفعلا وزى ما يكون ربنا استجاب لداعية قابلت 4 شبان من اسكندرية زى الورد ماشين بيضحكوا وبيهزروا قولتلهم انتوا من مصر قالولى ايوة من اسكندرية وانت منين قولتلهم من اسكندرية زيكم منين من اسكندرية وانتوا منين منها المهم اتعرفنا على بعض وقولتلهم انتوا سياحة ولا شغالين قالولى احنا شغالين هنا قالتلهم طيب متعرفوش اى شغل ليه اصلى انا بدور على شغل ومش لاقى قالولى فى حد يدور على شغل فى تقسيم قالولى استحالة تلاقى شغل فى تقسيم هنا فى كنترول وبلدية 24 ساعة قالولى خد تلفونا وبكرة اتصل بينا الصبح بدرى وتعالالنا فاتح واحنا هنشفلك شغل جنبنا وفعلا صحيت ورحتلهم وشفولى شغل فى مطعم كبير حاجة بسم الله ما شاء الله 3 ادوار كأنة مطعم فرنساوى ودخلت اول يوم شغل الساعة 8.30 ولقيت ناس كتير قاعدين بيفطروا وصاحب المطعم قاعد بيفطر معاهم سالنى انت اسمك ايه ومنين من مصر وبصراحة راجل محترم جدا وقالى كلنا هنا مسلمين وكويسين وكلنا ايد واحدة واسرة واحدة ومفيش حد هنا هيأكل فلوسك وفعلا ناس كويسة وبيعاملونى معاملة كويسة جدا زى كأنى اخوهم الصغير وكل شوية حد يٍسألنى انت كويس اقول الحمد لله يقولوا اى والله ما شاء الله ماشاء الله وانا قعد اضحك عشان الكلمة دى بتفكرنى بمصر وبالنسبة لنطام شغلى الشغل بيبدأ الساعة 8 وبيخلص 5.30 وليك 3 وجبات فى اليوم ويوم الاحد اجازة ومتوسط المرتبات فى المطعم او تركيا عموما من 200 الى 400 ليرة فى الاسبوع وده بيتحدد حسب اللغات اللى معاك وشغلك عامل ازاى وكمان الشغل كام ساعة
الاقامة فى تركيا
 انت بتاخد ميعاد فى الامنيات وبتكون مجهز 4 صور وكفيل تركى وورقة انك بدلت 1000 دولار من اى مصرف ب20 ليرة وصورة التأشيرة وبتروح الميعاد بتاعك وان شاء الله تأخد الاقامة وانت لوربنا كرمك ولقيت شغل صاحب الشغل هيظبطلك الكفيل وهيساعدك بأذن الله والموضوع كله هيكلف 250 ليرة
السكن فى تركيا:
 هو السكن فى تركيا صعب شوية بالنسبة لو انت عازب اصحاب الشقق بيخافوا يأجروا للشباب بالذات بس انا الحمد لله لقيت سكن مع ناس مغربة وجزائريين محترمين جدا البيت ب600 ليرة 4 اوض كل واحد فى الشهر حوالى 100 ليرة بالمياة والكهربا بس ممكن تلاقى سكن اوضة وصالة من 200 الى 250 ليرة فى الشهر وممكن تأخد فردين ولو حد عايز فنادق كويسة ورخيصة يروح فاتح اليوم ب15 ليرة لو معاك حد او ممكن 20 ليرة لو لوحدك 
الحياة فى تركيا :
 الحياة فى تركيا عامة رخيصة يعنى مثلا الوجبة ب5 ليرة او 7 ليرة وانا عن نفسى بجيب اكل الشهر كله ب100 ليرة بس المواصلات تعتبر غالية وخاصة التاكسى
اجمل حاجة فى تركيا:
 1- المساجد هنا جميلة اوى تخش تصلى فيها تحس انك فى مصر تسابيح واذكار بعد كل صلاة وكفاية انى الواحد بيسمع الاذان 5 مرات.
2-البلد كلها منظمة وكله بيحترم الطوابير جدا وبيحترموا اشارات المرور وانا عمرى ما شفت عسكرى مرور اصلا
 
3-البلد كلها بتنام بدرى يعنى الساعة 11ماتلقيش حد صاحى والساعة 7 الصبح تلاقى كله صاحى والاتراك بصراحة بتوع شغل وبيحبوا بلدهم بجد
 
احذر فى تركيا:
 
1-احذر المشى فى الشوارع الجانبية من شارع الاستقلال فى تقسيم هناك الانحراف جامد اوى وممكن تقع فى الزنا والعياذ بالله
 
2-احذر المشاكل والمعاكسات والكلام الفاضى ده لان الشعب التركى غيور جدا وحاول متكلمش مع حد كتير وبالذات الايام ديه عشان من اسبوعين تقريبا واحد ليبى قتل واحد تركى فى اكسراى فحاول تقلل من الكلام يعنى لوحد سألك سؤال رد على قد السؤال متحاولش تفتح كلام كتير
 
3-احذر المهربين لليونان والكلام الفاضى ده ونصيحة من اخ لو حد ناوى يهرب لليونان ياريت يفكر كويس وبلاش يعمل الحوار ده وحتى لوالمهرب قالك خلى الفلوس متأمنة مع اى حد تعرفة فى اسطنبول ولما توصل اليونان كلم اللى تعرفة يدينى الفلوس والمشكلة الحقيقية مش فى فلوسك المتأمنة المشكلة الحقيقية فى روحك اللى مش متأمنة وهو اساسا مش هيسيبك غير لما يأخد الفلوس ده عندة استعداد يعمل اى حاجة دى مافيا تجارة البشر فخلى بالك من الحوار ده بالذات لو كنت عايز ربنا يكرمك فى تركيا.....
 
انا كدة خلصت موضوعى وربنا يوفق الجميع واى استفسار انا فى الخدمة والسلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

هناك 9 تعليقات:

  1. أزال المؤلف هذا التعليق.

    ردحذف
    الردود
    1. ممكن حضرتك تجد لي شغل بتركيا انا ارملة واعول بنتا وحاصلة علي ليسانس اداب فرنسي ومعي انجليزية ولغات اخري اعمل في مطعم او اي مجال مع ناس طيبين حيث انني يتيمة اب وام وشكرا

      حذف
  2. طب ممكن لو جيت لحضرتك تساعدنى فى انى الاقى شغل معاك فى المطعم او فى اى مكان تانى انا اسلام معايا بكالوريوس دراسات فندقيه وده ايميلى : samo.smsm10@yahoo.com
    ياريت لو تقدر تساعدنى مستنى ردك
    وشكرا .......

    ردحذف
  3. بصراحة لما قريت كلامك حسيت انى عايز اسافر دلوقتى بس خايف اعمل زيك ويبقى حظى وحش يعنى احساسى بيقولى كده فلو حضرتك تقدر تساعدنى وتساعد غير يبقى بارك الله فيك
    عموما انا اسامة من اسكندرية خريج المعهد الفنى التجارى نظم ومعلومات ومعايا كورسات فى صيانة الكمبيوتر الحمدلله
    ده ايميلى يعنى لو تقدر تساعدنى osamamoursy@rocketmail.com
    وده تليفونى 01282504693

    ردحذف
  4. انا سعت بالتجربة الخاصة بك وكانت مشوقة وجعلت عندى الدافع للتحاور معك على الايميل الخاص بى وهو :kobo_manshestar@yahoo.com
    واريد معرفة الايميل الخاص بك اذا تكرمت
    انا محمد امين من الاسكندرية
    01111201277

    ردحذف
  5. اخي مصطفي اولا احب ااقول الف سلامة علي الي انته وصلتله وربنا يكرمك
    بص يامصطفي انا بفكر اجي تركيا الموضوع ده يبزن في دماغي جداااا
    انا مصري شغال في ليبيا800 دينار حوالي 700 دولار والسكن علي حساب المحل
    انا بشتغل مصمم جيرافيك بس تعبان من الناس هنا جدا انت فاهمني طبعا بشتغل فوتو شوب عاوز اجي تركيا ومش عارف هلاقي الراحة والمادة يعني اوفر مسلا الف دولار في الشهر وهلاقي شغب في استديوهات تصوير مع العلم اني محترف من الدرجة الولي لوسمحت يامصطفي اخوك مجتاج استشارتك جدا قبل مايسيب الشغل وكامن اكيد انت عارف يعني ايه لو سبت فرصة عمل كويسة لو اتمني انك تجيبني علي كلامي وهاكون شاكر ليك جدا ومش هنسالك الجميل وده اميلي لو تكرمت ابعتلي رسالة وقلي ايه الكلام او راسلني حتي يكون في فهم منك ليا اكتر وربنا معاك وربنا يسلمك وترجع مصر بالسلامة
    mahmoud_elnkeeb@yahoo.com

    ردحذف
  6. انا مصريه بتركيا ممكن تساعدني ألاقي شغل

    ردحذف
  7. اخي انا شغال في الامارات في مستسفى في مجال الاشعه وحاب اشتغل في تركيا ممكن تجاوبني كيف الوضع في مجالي وهاد ايميلي ومشكور جدا r_hosam_g@yahoo.com

    ردحذف
  8. اخي انا شغال في الامارات في مستسفى في مجال الاشعه وحاب اشتغل في تركيا ممكن تجاوبني كيف الوضع في مجالي وهاد ايميلي ومشكور جدا r_hosam_g@yahoo.com

    ردحذف